Lab informatiekunde

Publicatieruimte voor studenten informatiekunde (faculteit Letteren, KU Leuven)

Twitter en de uiteindelijke winnaar LINE

Foto met logo's van diverse sociale media.

SOCIAL MEDIA & JAPAN

Twitter en de uiteindelijke winnaar LINE


In mijn eerste blog heb ik had gehad over de moeilijke start van Facebook in Japan. Vervolgens heb ik geschreven over mixi en Facebook, waaruit Facebook de winnaar bleek te zijn. Dit betekent echter niet dat Facebook aan de top van de sociale media in Japan staat. Twitter doet het nog altijd net iets beter dan Facebook, en Facebook wordt al helemaal overrompeld door LINE.

Japanese Social Media Users in 2014.

Twitter

De Japanse Twitter maakte zijn debuut in 2008. Het verbazingwekkende aan dit is dat dit de eerste andere taal aanwezig was voor Twitter, naast het Engels. Twitter werd dus gezien als Japan-centrisch van vrij vroeg af aan. We wisten dat Facebook het moeilijk had om populariteit te verwerven vanwege zijn internationale basis, maar vreemd genoeg had Twitter hier geen problemen mee. Twitter was over het algemeen gezien nog steeds veel aantrekkelijker dan Facebook, aangezien je, zoals bij Mixi, nog steeds anoniem kon blijven.

Op Twitter kan je slechts 140 karakters gebruiken om je bericht te posten. Terwijl dit voor ons wat weinig is, kan je in het Japans dubbel zoveel keer meer zeggen dan in een taal met romaanse karakters. Neem maar bijvoorbeeld het woord “internationaal”, dit zijn 14 karakters voor ons. Als je "internationaal" in het Japans vertaald, is dit “国際” (kokusai), slechts 2 karakters.

Het gebruik van Twitter in Japan gebeurt vreemd genoeg ook op een andere manier dan in de meeste Westerse landen: Japanners gebruiken het platform meer om te socializen, dan om nieuws te broadcasten, bijgevolg gebruiken ze de @verwijzing om rechtstreeks met iemand te praten ook meer. Ook gebruiken ze over het algemeen veel minder hashtags en hyperlinks in hun tweets dan ons.

Ook een verschil met Facebook is dat je verschillende accounts op Twitter kan aanmaken. Zo had ik een artikel gevonden dat ik zeer interessant vond (en dit is ook de hoofdreden waarom ik in deze blog ook nog over Twitter spreek in plaats van alleen over LINE, wat ik eerst had gepland.). Het artikel ging over een universiteitsstudent die wel 15 Twitter accounts had. Terwijl hij er maar 3 actief gebruikt (één voor school-gerelateerde tweets, één voor dagdagelijkse dingen en één voor nutteloze tweets), is het toch iets wat je niet vaak hoort. In Japan is dit echter een normaal fenomeen. Dit fenomeen staat in verband met de manier van sociale interactie in Japan: je moet namelijk altijd een geschikte vorm van communicatie hanteren. Terwijl dit niet uniek is aan Japan, beïnvloedt dit wel enorm de manier van socializen in Japan. Je hebt bijvoorbeeld een speciale en specifieke manier van spreken als je tegen een persoon spreekt die hoger staat dan jijzelf, namelijk keigo (敬語). Door het creëren van meerdere Twitter accounts kan je meerdere identiteiten creëren en kan je zelf kiezen op welk moment je welke kant van jezelf toont.

Als het Twitter-gebruik van Japan blijft toenemen zoals het nu doet, wordt er verwacht dat er in 2018 meer dan 30 miljoen gebruikers zullen zijn. Wel moet ik hier bij vermelden dat het verschil in populariteit tussen Twitter en Facebook is steeds aan het minderen is. Afhangend van welke bron je bekijkt, staat ofwel Twitter op de 2de plaats van meest gebruikte sociale media, ofwel Facebook.

LINE

Het logo van LINE.

De werkelijke winnaar van de strijd op het vlak van sociale media in Japan is LINE, die zijn intrede deed in 2011. Het begon als een communicatiemiddel voor tijdens de aardbeving en tsunami van 2011, op het moment dat Facebook dus ook meer populariteit begon te verwerven. LINE is een instant mobile messaging applicatie dat je vergelijken met WhatsApp. In slechts één jaar kreeg LINE 50 miljoen gebruikers en is niet enkel en alleen populair in Japan, maar verwerft ook grote populariteit in Thailand, Taiwan, enzovoort. Nu, in plaats van je telefoonnummer of e-mailadres uit te wisselen, is het de gewoonte om je LINE ID te geven.

LINE is net zoals Twitter een zeer gebruiksvriendelijk platform. Ook waren er enkele mensen met de mening dat ze Facebook beu zijn, omdat de tijdslijnen van hun "vrienden" volstaan met het opscheppen over hun levens. Ze willen minder zelfpromotie en willen meer inhoud delen.

Dus terwijl Facebook en Twitter zeker wel wat populariteit hebben verworven de afgelopen jaren, is de uiteindelijke winnaar is op dit moment LINE. Facebook en Instagram krijgen het beiden nog wel steeds zwaar te verduren omdat de Japanse maatschappij beide sociale media als vrij narcistisch ervaren vanwege de opschepperij. Terwijl er wel een kans bestaat de LINE wordt overheerst door Facebook of Twitter, kan dit nog wel even duren.