Lab informatiekunde

Publicatieruimte voor studenten informatiekunde (faculteit Letteren, KU Leuven)

Japan & Webdesign 2: een analytische blik

Posted:
dec 11, 2015

Author:
StevieP

Categories:

Japan & Webdesign: Een Analytische Blik

In mijn vorige blogje beschreef ik, aan de hand van andere artikels op het web rond dit thema, enkele verschillen tussen westerse en Japans webdesign, met o.a. de argumenten dat Japanners gemiddeld minder snel hun browser updaten (waardoor de designer meer rekening moet houden met hieraan gekoppelde limitaties), en ook eerder het web bezoeken via hun mobiele toestellen. In dit artikel wil ik aan de hand van enkele statistieken kijken hoe de situatie de dag van vandaag concreet is, en tevens uitleggen hoe deze statistieken bekomen worden.

Statistieken

Even op het internet zoeken naar statistieken hierrond bracht me al gauw op de site van StatCounter, een van vele Web Analytics tools die gebruikt wordt door websites om gegevens over bezoekers te vergaren. StatCounter is op zich niet de meest gebruikte van deze tools in Japan, maar voor mij wel eenvoudig om mee op te zoeken en in deze blog te implementeren.

Hieronder staan respectievelijk statistieken van browser software in Japan en wereldwijd. Hierover scrollen geeft meer informatie (Javascript moet toegelaten zijn om deze statistieken correct te weergeven).


Source: StatCounter Global Stats - Browser Market Share


Source: StatCounter Global Stats - Browser Market Share



Internet Explorer (vervolgens afgekort als IE) is altijd al wat berucht geweest qua implementatie van nieuwe standaarden rond webdesign. Een korte vergelijking rond implementatie van de HTML5 / CSS3 standaarden in de bekendste browsers (Edge, IE11, IE10 en de laatste versies van Chrome en Firefox) tonen dit dan ook aan.

UniqloEU
Test uitgevoerd met HTML5test.com, (op een score op 555).

Met het analyseren van bovenstaande grafieken zien we een duidelijke vertraging in de shift naar andere browsers. Zowel wereldwijd als in Japan is er een duidelijke correlatie tussen het dalen van het aantal IE gebruikers en de populariteit van Google Chrome, maar Japan bereikt pas een echt sterke daling vanaf maart 2014, toen IE nog een aandeel had van 52%. Dit ten opzichte van de globale cijfers, waarin het gebruik van IE veel drastischer daalt en reeds in augustus 2010 onder de 52% zakte.


Source: StatCounter Global Stats - Combine Chrome (all versions) & Firefox (5+) Market Share


Aan de hand van bovenstaande grafiek zien we dat het aandeel van IE deze maand in Japan (31.22% volgens de eerste grafiek) vooral uit IE11 gebruikers bestaat. Qua ondersteuning voor nieuwe standaarden wel een vooruitgang op eerdere versies, maar nog steeds gelimiteerd, en met een aandeel van 31.22% blijft het voor webdevelopers ook gewoon een te grote groep om te verwaarlozen.

Web Analytics

Het Wikipedia artikel rond Web Analytics beschrijft dit als volgt:

Web analytics is the measurement, collection, analysis and reporting of web data for purposes of understanding and optimizing web usage.

Concreet zijn dit tools die webdevelopers implementeren om informatie over hun bezoekers en hun bezoekgedrag te vergaren om vervolgens met die informatie verbeteringen in de website te maken.

Het implementeren van zulke software levert ook aan de makers van die tools enorm veel data. Bovenstaande grafieken bestaan omdat zoveel websites tegenwoordig een Web analytics pakket hebben geïmplementeerd, en die gegevens worden vervolgens door de leveranciers aan het publiek beschikbaar gesteld om conclusies uit te trekken. Volgens dit interview uit 2007 (en het daarop volgende interview uit 2014) loopt de implementatie van deze middelen inderdaad met redelijke vertraging.

Tevens bleek het bestaan van de ケータイkeitai), de Japanse mobiele toestellen, een lastig iets om webgedrag juist te analyseren, aangezien deze een hoog aandeel in internetgebruik hebben maar hier geen deftige analyse pakket voor bestaan.

Ondertussen heeft ook de スマホ sumaho), de smartphone, zijn intrede gedaan in Japan, dat de gap tussen webdevelopment voor mobiele en desktop toestellen sterk dicht. Toch blijft de oorspronkelijke Japanse mobiele telefoon sterk populair. Waarom dit is en wat de verschillen zijn met de smartphone bespreek ik in mijn volgende blog.

Conclusie

Bovenstaande cijfers kunnen het punt dat er een lichte vertraging is op de evolutie van web-ontwikkeling in Japan inderdaad staven: zolang het aandeel van verouderde browsers te hoog blijft, blijft de webontwikkelaar gelimiteerd in zijn mogelijkheden. Tevens bereiken technieken die in het Westen worden ontwikkeld, met ingewikkeld klinkende termen als SEO, Web Analytics, enzovoort Japan pas echt goed na deze reeds in het Westen vertrouwd zijn. Ook in Japan heeft Google sterk zijn voetafdruk geplaatst: de meest gebruikte van deze Web Analytics tools is het gratis Analytics pakket van Google. "Niet zo'n spannend nieuws", kan de ongeïnteresseerde lezer misschien denken, maar wel betekent dit concreet dat Google niet gewoonweg filantropisch hulp aanbied aan webdevelopers, maar zelf ook een enorme hoeveelheid aan data bezit rond het surfgedrag van miljarden mensen.

Een noodzakelijk kwaad in deze tijden van 便利べんり)さやはや)さ (comfort en snelheid), of eerder een gevaar naar de toekomst toe? Hoe denken jullie erover? Let me know in the comments below!Below!

Owari!